Quickscan Toegankelijkheid

Nederland kent naar schatting 2,5 miljoen mensen met een beperking. Door de vergrijzing zal dit de komende jaren fors groeien. Het is daarmee een doelgroep die veel kansen biedt. De groep met een beperking is divers en maakt deel uit van ieder segment. Het gaat ons dus allemaal aan.

|
|
Quickscan Toegankelijkheid

Hoe toegankelijk zijn we voor reizigers met een beperking?

Uit onderzoek blijkt dat personen met een handicap een aantal problemen ervaren. Het benaderen van mensen met een beperking als een “gehandicapte”,  geeft gasten het gevoel dat ze “niet normaal” zijn en daarom minder welkom. Toegankelijkheidsinformatie is vaak onvindbaar, verouderd, onnauwkeurig of onvoldoende. Niet alleen vooraf, maar ook tijdens het verblijf is deze informatie essentieel. Mensen met een beperking en hun verzorgers kunnen daardoor veel stress ervaren bij het boeken en organiseren van hun vakantie.

Quickscan Toegankelijkheid

Voor de ondernemer is vanuit Vitale Verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord een eenvoudig en praktisch hulpmiddel beschikbaar. Er wordt samengewerkt met Ongehinderd, een landelijke organisatie, die met een team van toegankelijkheidsadviseurs en keurmeesters helpt om deskundig te toetsen en te adviseren. Ook de Stichting Integratie Gehandicapten Texel(SIGT) is betrokken bij dit initiatief.

Wat houdt het in?

  • Een nulmeting toegankelijkheid van je locatie aan de hand van de criteria van het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid.
  • Verbeteradviezen om obstakels stapsgewijs weg te nemen om zo toegankelijker te worden.
  • Een adviesrapportage voor je locatie met een mondelinge toelichting.
  • Deelname aan een training Ongehinderd Gastvrij: hoe kan je de beleving van gasten met een beperking positief beïnvloeden? Het is een “train de trainer” concept zodat je als organisatie zelflerend en zelfsturend wordt.
  • Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid in brons, zilver of goud, waarmee je je inspanningen zichtbaar kan maken. 
  • Weergave op de Ongehinderd-app met 125.000 gebruikers, met lijst- en kaartweergave. 
  • Weergave op de websites van de toeristische marketingorganisaties Holland boven Amsterdam of VVV Texel.


Investering
Voor een klein park met een receptie en één verblijfsaccommodatie bedraagt de eigen bijdrage € 75,00, voor bedrijven
met faciliteiten € 250,00. De overige kosten ter waarde van € 1.350,00 worden gefinancierd vanuit het Vitaliseringsfonds.

Wat levert het op?
Een praktische aanpak naar een duurzaam toegankelijkere organisatie. Je ontvangt naast je eigen nulmeting met adviesrapport, een adviesgesprek en een training plus  een lidmaatschap van de Ongehinderd-app en het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid voor twee jaar! De vervolgkosten na 2 jaar hoor je na de inventarisatie en zijn afhankelijk van de bedrijfsgrootte.

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact met ons op.

 

 

 

Regio Kop van Noord-Holland

“De uitgebreide nulmeting Toegankelijkheid was voor ons informatief en toch ook wat confronterend.”

Camping & Vakantiepark De Nollen
Lisan Kox
quickscan toegankelijkheid
Regio Kop van Noord-Holland

“Een voorbeeld van hoe ook een VvE een bijdrage aan duurzaamheid kan leveren.”

Buitenplaats Callantsoog
Peter Ros
duurzaamheidexterne expertise
Regio Kop van Noord-Holland

“De externe begeleiding en expertise hebben ons goed geholpen.”

VVE Villapark Vogelmient
Corrie Vinckers, voorzitter
revitaliserentoekomstvisie
Regio Kop van Noord-Holland

“Nu wij Green Key Goud gecertificeerd zijn hopen wij nog meer mooie reserveringen van deze doelgroep te mogen ontvangen!”

Wierschuur Nieuwland
Martine van Soolingen
green keykeurmerk
Gerelateerd