Wat ooit begon als een schapenboerderij met stapelbedden, groeide uit tot Nieuw Leven Texel. Een duurzaam hotel dat volledig zelfvoorzienend is – en dat al sinds 2017. Tijdens de Toerisme Top 2025 vertelde eigenaar Martijn Eelman zijn verhaal: ‘We wilden klaar zijn voor de toekomst, toen duurzaamheid nog in de kinderschoenen stond.’ Zijn boodschap: zet de eerste stap, neem je omgeving mee, en zet dóór.
Een boerderij met een droom
In 1986 stopte de vader van Martijn Eelman met boeren en plaatste stapelbedden in de schuur. Het was het begin van een nieuwe bestemming. Met 58 bedden en twee douches met warm water was het al ‘heel wat’ voor die tijd. In 2016 nam Martijn het bedrijf over, samen met zijn vrouw. Zij hadden een heldere visie, maar voor die tijd niet per se logisch: het moest luxe én duurzaam worden.
‘Duur, kwetsbaar, moeilijk’
De ambitie was daarnaast om volledig zelfvoorzienend te worden. ‘Iedereen zei: deze plannen zijn duur, kwetsbaar en moeilijk,’ vertelt Martijn. ‘We wilden bijvoorbeeld een wellnessdouche. Die dingen verbruiken veel water en energie. Wij hebben gekozen voor de Upfall Shower, een recirculatiedouche. Daarmee bespaar je zo’n 90 procent water.’ De tweede innovatie kwam uit Oostenrijk. ‘Een pelletkachel die ook elektriciteit opwekt. De eerste ter wereld,’ aldus Martijn. Dankzij deze innovaties werd Nieuw Leven het eerste bedrijf in Europa op deze schaal dat van het stroomnet afging.
Nog niet zo lang geleden kon Eelman rekenen op scepsis. ‘In 2017 wilde ik vier laadpalen laten installeren. Bi-directioneel, zodat je ook stroom kunt terugleveren aan het net. Mijn installateur zei: “Dat is hartstikke duur. Wat moet je ermee?” Maar nadat Rusland in 2022 Oekraïne binnenviel, stegen de prijzen. Daar had ik geen last van. Inmiddels waren er veel meer elektrische auto’s bijgekomen. Iedereen uit de buurt kwam bij ons z’n auto opladen, want bij ons was de stroom goedkoop.’
Gratis koffie
Door het toerisme heeft Texel relatief veel afval. Eelman: ‘Dat wilden we scheiden. Maar je moet je gasten wel meenemen en overtuigen. Wij hebben in onze kamers bijvoorbeeld maar één klein afvalbakje op het toilet. Want als je één grote prullenbak neerzet, gooien gasten daar alles in. Daarom staan er in onze gezamenlijke ruimtes afvalbakken bij het koffieapparaat. Daar kunnen gasten hun afval scheiden. Daar staat tegenover dat ze gratis koffie en muntwater krijgen. Zo stimuleer je mensen.’
Nieuw Leven is een leerbedrijf dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft. Eelman: ‘Ik heb heel enthousiast personeel met beperkte mogelijkheden. Dat maakt de werkdruk lager en het geeft energie. We besteden alles lokaal aan, wat de band met Texel versterkt. Mensen zijn trots op ons en dat schept goodwill.’
Zet je hakken niet in het zand
Vanwege wet- en regelgeving moest de stenen bebouwing van Nieuw Leven gecompenseerd worden met een waterberging. Eelman: ‘Na corona was mijn geld op. Ik heb Natuurmonumenten uitgenodigd om samen een groen plan te maken. De gemeente enthousiast, wij kregen subsidie. Mijn advies is dan ook: zet je hakken niet in het zand, maar zet een stap vooruit en neem je omgeving mee. Als jij enthousiasme uitstraalt, volgen anderen.’
Duurzaamheid is niet duur
Zijn advies aan andere ondernemers is helder: ‘Stel kaders op, zie problemen als uitdagingen, en loop voorop. Je hoort wel eens: duurzaamheid is duur, maar dat is niet zo. Het is slim. Na drie jaar hadden wij onze investeringen eruit. Geld is natuurlijk belangrijk, maar er is meer. Je wil ook een wereld achterlaten waarin je kinderen een toekomst hebben.’